دلهره های بعد کنکور
 
 
 
وبلاگ آموزشی.نمونه سوال.سوال بیست.کنکوری.همه پایه های تحصیلی.کلیک کنید

دلهره های بعد کنکور

نویسنده : | تاریخ : 15:1 - سه شنبه 16 بهمن 1391برچسب:,

دلهره‌هاي بعد از كنكور

 
دلهره‌هاي بعد از كنكور

حسن دانه‌داران


با اعلام نتايج كنكور سراسري بازار تعيين رشته كنكور داغ شد و همه داوطلبان مجاز به تعيين رشته بايد براي قبولي در دانشگاه، رشته و شهر مورد نظر خود دست به انتخاب رشته بزنند.
داوطلبان كنكور دو دسته‌اند؛ دسته‌اي كه فارغ‌التحصيل همان سال هستند و ارتباط بيشتري با محل تحصيل خود دارند و اگر اراده كنند و موقعيت فراهم باشد از راهنمايي‌هاي مشاور مركز پيش دانشگاهي خود يا پايگاه‌هاي تعيين رشته آموزش و پرورش بهره مي‌گيرند. اما جمع زيادي كه فارغ‌التحصيل سال‌هاي قبل هستند و تقريبا ارتباط آنها با مراكز تحصيلي سابق‌شان قطع شده است بيشتر به سمت مؤسسات‌، آموزشگاه‌هاي آزاد و يا انتخاب رشته مجازي كه توسط سازمان سنجش ارائه مي‌شود متمايل مي‌شوند. در اين بين تعدادي هم كه از تجربه اولياي خود و يا مشاوراني استفاده مي‌كنند كه وابسته به مؤسسه خاصي نيستند.سال‌ها بود كه آموزش‌و‌پرورش كمك به  داوطلبان  كنكور را وظيفه خود نمي‌دانست و آنها را فارغ‌التحصيل مي‌دانست درصورتي‌كه عملا اين داوطلبان تا پايان تابستان دانش‌آموز و جزء مجموعه آموزش و پرورش محسوب مي‌شوند اما خوشبختانه چند سالي هست كه پايگاه‌هاي انتخاب رشته در هر منطقه براي كمك به داوطلبان كنكور ايجاد مي‌شود.اهميت انتخاب رشتهداوطلبان كنكور بايد واقف باشند كه انتخاب رشته بسيار مهم‌، حياتي و سرنوشت ساز است و كم نيستند داوطلباني كه با سرسري گرفتن موضوع يا بي‌حوصله عمل كردن و يا سپردن اين امر به دست افراد نابلد باعث تغيير سرنوشت خود، قبولي در رشته‌هايي كه مورد علاقه‌شان نيست و يا عدم‌قبولي خود مواجه مي‌شوند. و جالب اين است كه در بين اين افراد معمولا اشخاصي ديده مي‌شوند كه كارنامه علمي قابل‌قبولي دارند. به همه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته كنكور توصيه مي‌شود همانند يك درس و بيش از40 ساعت زمان را براي تعيين رشته در نظر بگيرند و به انتخاب حداكثر تعداد مجاز به انتخاب  يعني صد رشته را انتخاب كنند.كجا انتخاب رشته كنيم؟داوطلبان بايد توجه داشته باشند كه سرنوشت‌شان به‌دست خودشان است و اطمينان داشته باشند كه آموزش و پرورش با ساماندهي مراكز انتخاب رشته در چند مركز پيش دانشگاهي در هر منطقه آموزش‌و‌پرورش و سازمان سنجش در ارائه انتخاب رشته مجازي حركتي نو در جهت كمك به داوطلبان را دنبال مي‌كنند اما برنامه‌هاي تعيين رشته اين دو نهاد دولتي كه صرفا با هدف كمك به داوطلبان ايجاد شده است در كنار نقاط قوت، نقاط ضعفي هم دارد. مهم‌ترين ضعف اينگونه تعيين رشته كردن نگاه عام و بي‌توجهي به تفاوت‌هاي فردي و توانايي‌هاي بالقوه افراد است.پايگاه‌هاي انتخاب رشته مراكز پيش دانشگاهيدر مراكز تعيين رشته آموزش‌و‌پرورش به گفته داوطلبان سال‌هاي پيش‌، ساعات فعال كاري مراكز با توجه به زمان محدود براي تعيين رشته خيلي كم است و عملا مشاوران نمي‌توانند زمان زيادي را به هر داوطلب اختصاص دهند اما   داوطلباني كه در انتخاب رشته خود ترديد دارند و نياز به اثر‌گذاري ديگران، براي آسان كردن كار خود از  اعمال نظر مشاوران دلسوز استفاده  مي‌كنند كه  مناسب‌ترين و اقتصادي‌ترين گزينه است. در ضمن افرادي كه به اين پايگاه‌ها قدم مي‌گذارند با شناخت متقابلي كه مشاوران و داوطلبان از يكديگر دارند بهتر مي‌توانند به‌خصوص داوطلباني كه دچار ترديد در رشته‌هاي مورد علاقه‌ هستند را راهنمايي كنند. انتخاب رشته مجازي سازمان سنجش آموزش كشور در تعيين رشته مجازي، انتخاب رشته براساس علاقه‌مندي‌ها و نمرات داوطلبان سال پيش است و نه رشته‌هاي مورد علاقه داوطلب، بدين ترتيب رشته‌هايي بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرند كه داوطلب در دروس زير مجموعه آن رشته توانايي‌هاي بيشتري را از خود بروز داده است حال آنكه احتمال دارد اين رشته خيلي مورد علاقه داوطلب نباشد و داوطلب در دروس زير مجموعه رشته يا رشته‌هاي مورد علاقه‌اش نتيجه خوبي كسب نكرده باشد در اين صورت شايد نتواند از انتخاب رشته پيشنهادي سازمان سنجش بگذرد و عبور از آن را معادل عدم‌قبولي بداند در اين صورت علاقه‌هاي خود را با قبولي در هر رشته ممكن تعويض خواهد كرد‌. درصورتي كه به‌سادگي مي‌توان هر دو حالت را در كنار هم داشت؛ يعني ابتدا رشته‌هاي مورد علاقه را برگزيد و در اولويت‌هاي بالاتر قرار داد و سپس رشته‌هايي كه مورد علاقه كمتر داوطلب هستند اما احتمال قبولي در آنها بيشتر است را برگزيد. با توجه به ايراداتي كه به اين روش انتخاب رشته وارد است استفاده حرفه‌اي از آن به داوطلبان توصيه مي‌شود؛ به اين مفهوم كه داوطلب با توجه به اينكه طبق اعلام مسئولان سازمان سنجش، اولويتي براي اين رشته‌ها لحاظ نخواهد شد و با عنايت به اينكه رشته‌ها براساس مناطق بومي به داوطلب پيشنهاد مي‌شوند اگر داوطلبي از جمع اين رشته‌ها‌، رشته‌هاي مورد علاقه خود را به‌ترتيب اولويت رشته و شهر مورد علاقه در پيش نويس ليست مورد نظر خود وارد كند انتخاب رشته او انتخابي تقريبا ايده‌آل خواهد بود. در آن صورت داوطلب بايد از جمع رشته‌هاي پيشنهاد شده‌، رشته‌هايي را كه مورد علاقه‌اش نيستند به‌طور كلي حذف كند و در اولويت بندي (ترتيب‌كردن رشته‌ها از يك تا صد) ساعت‌ها زمان بگذارد و با حساسيت خاصي همراه با والدين يا شخص خبره به جابه‌جايي‌ها تا رسيدن به بهترين حالت ممكن ادامه دهد. البته اين انتخاب رشته درصورتي كارساز و قابل استفاده و مفيد خواهد بود كه تمامي رشته‌ها در نرم افزار، تعريف شده و نرم افزار ايراد نداشته باشد و فراموش نكنيم تمامي اطلاعات اين نرم افزار براساس علاقه‌مندي‌هاي داوطلبان سال‌هاي پيش است نه سال‌جاري. بهترين‌شيوه تعيين رشتهاگر داوطلبي كه زمان‌هاي بسيار زيادي را براي مطالعه دروس اختصاص داد، صبوري پيشه كند و انتخاب رشته را همچون درسي بپندارد كه بايد موشكافانه با آن برخورد كند و به‌دقت مطالعه و بررسي كند حتي بدون كمك ديگران مي‌تواند بهترين انتخاب ممكن را هم شخصا انجام دهد. توصيه‌ها 1- رشته‌هاي مورد علاقه خود را با دقت از دفترچه استخراج كنيد.2- با مطالعه دقيق ناحيه و قطبي كه استان شما در آن قرار دارد را بشناسيد چون براي بعضي از رشته‌ها استان‌هايي كه در يك ناحيه يا قطب قرار دارند براي آن رشته‌ها حكم استان بومي را خواهند داشت و احتمال قبولي در آنها بيشتر است. بعضي از رشته‌ها هم كه استاني محسوب مي‌شوند فقط در استان بومي است و در مورد رشته‌هاي كشوري براي داوطلبان سراسر كشور چگونگي پذيرش يكسان خواهد بود.3- براي انتخاب رشته‌هاي روزانه با توجه به بند 2، رشته‌هاي مورد علاقه را در شهرهايي كه براي ما بومي محسوب مي‌شوند انتخاب كنيم و اگر تمايل داشتيم از شهرهاي بزرگ غيربومي هم چند انتخاب مقدماتي داشته باشيم.4- براي غيرحضوري، شبانه، پيام نور و غيرانتفاعي و همه بند‌هايي كه در آن مجاز به انتخاب رشته هستيم به همين صورت عمل كنيم  اما توجه داشته باشيم كه بومي گزيني   براي اين دانشگاه‌ها با روزانه تفاوت دارد.5 – در اين‌صورت شايد به انتخاب بيش از يكصد رشته برسيم كه بايد تعدادي از آنها، به‌ويژه آنهايي كه كمتر مورد توجه و علاقه شخص هستند را حذف كنيم.6 –  مهم‌ترين بخش، رديف‌كردن رشته‌ها به‌ترتيب اولويت رشته‌هايي است كه مورد علاقه داوطلب هستند كه داراي مقطع بالاتر و در دانشگاه‌هاي معتبرتر هستند.  براي داوطلبان غيرتهراني (غيربومي تهران) حتي در اولويت‌هاي ابتدايي بهتر است اگر رشته مورد نظرشان كشوري نيست از دانشگاه‌هاي تهران انتخاب خود را آغاز كنند. به‌عبارت ديگر براي انتخاب‌هاي ابتدايي بومي‌گزيني را فراموش كنند.هشدار اطمينان داشته باشيد با مطالعه دفترچه، استفاده از راهنمايي‌هاي افراد آگاه، توجه دقيق و اجراي نكات ذكر شده در اين نوشتار، به‌سادگي خواهيد توانست انتخاب رشته ايده‌آلي با تاكيد بر همه فاكتورها اعم از رشته و شهرهاي مورد علاقه، قبولي در بهترين دانشگاه و استفاده از تمامي احتمالات براي قبولي  انجام دهيد.به‌خاطر داشته باشيد اگر در هر رشته روزانه حتي اگر در مقطع كارداني باشد، پذيرفته شويد و به هر دليل تصميم به ادامه تحصيل در آن رشته را نداشته باشيد سال بعد از شركت در كنكور محروم خواهيد بود.

منبع: همشهري



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






سوال بیست : نظر فراموش نشه!ممنون از شما دوست عزیز
www.soal20.lxb.ir

 

آخرین مطالب

» تاریخ کنکورهای ۱۳۹۹ مشخص شد... ( 1399/02/19 )
» اطلاعيه سازمان سنجش اموزش کشور درخصوص تغيير تاريخ برگزاري ازمونهاي کارشناسي ارشد ناپيوسته و دکتري 99 ( 1399/02/09 )
» تاریخ دریافت کارت شرکت در کنکور 97+زمان اعلام نتیجه کنکور 97 ( 1397/01/06 )
» سامانه راهنمای انتخاب رشته مجازی سال 1396 ( 1396/05/18 )
» کانال تلگرامی سوال بیست ( 1453/04/21 )
» دیکشنری دانشجو ( 1396/04/21 )
» دانلود رایگان تحقیق پروژه آمار و مدلسازی ( 1395/01/16 )
» دانلود تحقیق پروژه آمار دبیرستان ( 1395/01/16 )
» دانلود پروژه درس آمار و مدلسازی سال دوم و سوم دبیرستان ( 1395/01/16 )
» دانلود رایگان پروژه آمار ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار و مدلسازی سال سوم دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار سال دوم دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار رایگان پروژه آمار سال دوم ریاضی ( 1395/01/16 )
» دانلود رایگان پروژه آمار دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار دانلود تحقیق آمار ( 1395/01/16 )
» دانلود رایگان پروژه آمار و مدلسازی دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار سوم دبیرستان آمار و مدلسازی ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار ( 1395/01/16 )
» جزوه فیزیک ۳ رشته ریاضی ( 1396/01/15 )
» نرم افزار اندروید دین و زندگی کنکور ( 1395/12/05 )
» اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص تمديد مهلت ثبت نام در آزمون سراسري سال 1396 ( 1395/11/28 )
» زمان ثبت نام کنکور سراسری 96 ( 1395/11/04 )
» فهرست منابع سوالات ازمون سراسري سال 1396 بعلاوه حذفيات منابع ( 1395/09/17 )
» سوالات کنکور شیمی ۲ و ۳ به تفکیک فصل ها با پاسخ (۹۳-۸۵) ( 1395/09/14 )
» جدول برنامه زماني آزمونهاي سال 1396 سازمان سنجش ( 1395/08/10 )
» اطلاعيه سازمان سنجش اموزش کشور درباره ميزان و نحوه تاثير سوابق تحصيلي در ازمون سراسري سال 1396 ( 1395/07/10 )
» لغات رمزگذاری شده زبان انگلیسی ویژه آزمون ها ( 1395/06/20 )
» اطلاعیه جدید سازمان سنجش ( 1395/05/28 )
» خبرهای فوری از کنکور95 ( 1395/05/23 )
» اعلام نتیجه اولیه کنکور سراسری 95 ( 1395/05/20 )
» نفرات برتر کنکور 95+دفترچه انتخاب رشته+هشدار سازمان سنجش ( 1395/05/19 )
» کنکور حذف می شود یا خیر؟کنکور برای رشته های پر رقابت تا ۶ سال آینده حذف نمی شود ( 1395/05/02 )
» سوالات و کلید اولیه کنکور 95 ( 1395/04/31 )
» دانلود جزوه خلاصه و چکیده تکنیک های کنکوری درس دین و زندگی ( 1395/03/30 )
» مجموعه جزوات و سوالات نهایی با پاسخ درس جبر و احتمال ( 1395/02/12 )
» جزوه آموزشی و کنکوری درس آمار و مدل سازی ( 1395/01/17 )
» قانون اعمال معدل سال سوم متوسطه در کنکور سراسری ابطال شد ( 1394/11/20 )
» کنکور 95(آخرین خبر) ( 1394/11/19 )
» دهه ی فجر گرامی باد ( 1394/11/15 )
» مجموعه سوالات تشریحی فیزیک سوم متوسطه با پاسخ ( 1394/10/27 )
» دانلود نمونه سوالات شیمی اول – دوم – سوم و چهارم دبیرستان ( 1394/10/20 )
» تعرفه ثبت نام دريافتي از داوطلبان کنکور 95 ( 1394/09/04 )
» بودجه بندی سوالات کنکور تمام دروس رشته تجربی از سال ۸۸ تا ۹۴ ( 1394/09/04 )
» نرم افزار درصدیاب کنکور سراسری ( 1394/08/05 )
» محرم ( 1394/07/21 )
» تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 95 و 96 سراسری چگونه خواهد بود؟ ( 1394/07/01 )
» خداوند می بیند(تلنگر) ( 1394/07/01 )
» اسامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری 1394 دبیرستان شهید رجایی تودشک ( 1394/06/23 )
» نتیجه نهایی آزمون سراسری 94 ( 1394/06/18 )